Mijn fantastische jongens - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Paulien Weijs - WaarBenJij.nu Mijn fantastische jongens - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Paulien Weijs - WaarBenJij.nu

Mijn fantastische jongens

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg Paulien

18 September 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De lesweek is weer voorbij dus tijd voor een update van mijn blog.
Ik heb een erg leuke week gehad. Maandag was een erg normale dag: rekenen, spelletje, taal en nog meer spelletjes. Dinsdag was ook een normale dag, maar woensdag heb ik computerles gegeven aan de jongens van de workshops.
Iedere dinsdag en woensdag geven de vrijwilligers (zoals ze ons noemen) computerles. Marlika, Jana, Liza en ik hebben afgesproken dat Marlika en Jana dinsdag de les draaien en Liza en ik woensdag. Afgelopen woensdag voelde Liza zich niet lekker gedurende de ochtend, dus is ze na de lunch naar huis gegaan. Ik had dus het idee dat ik de computerles alleen moest draaien. Geen probleem!
Terwijl de jongens de computers op aan het starten zijn komt Walter (de docent metalcraft) binnen. Hij vraagt wat de jongens tijdens deze les uitvoeren. Ik vertel dus wat ze doen (dat is dus niet veel): typeoefeningen, cv schrijven en spelletjes spelen. Walter vroeg me of het goed was dit om te gooien. Ik dacht: waarom niet? Want deze leerlingen moeten met de pc om kunnen gaan, dus de jongens hebben woensdag alleen maar de typeoefeningen gedaan voor 1 uur en 15 minuten. Halverwege heb ik ze laten zien hoe men snel typte met 10 vingers. Ze waren erg verbaasd dat ik zonder naar het toetsenbord te kijken een verhaal kon typen zonder spelfouten. Hierdoor raakten veel leerlingen gemotiveerd. Dit was erg leuk om te zien! Ze wilden echt weten hoe het werkt en ze deden goed hun best. Ik ging met een erg goed gevoel naar huis.

Donderdag werd ik om 9 uur overvallen met het bericht dat Elaine vandaag niet op school is. Ik slikte en dacht: die jongens gaan echt niet naar mij luisteren! Margret vroeg aan mij of ik de jongens naar boven wilde sturen dan kregen ze voor de pauze life skills. (GELUKKIG!!!!) Toen ik klaar was met de abscentielijst vroeg Margret of ik mee wilde doen met de les. Ik ben in de kring gaan zitten en we hebben gesproken over kinderregte. Een erg interessante les! Margret brengt de kinderen tot een ander niveau. Ze zijn zich zeker bewust van hun eigen situatie, maar denken ook aan andere kinderen in de wereld. Deze les ging bijvoorbeeld over de overstroming in Pakistan. Ik werd er even emotioneel van, maar heb me in kunnen houden. Maar het was een erg mooie les!
Margret is een er lief persoon en vroeg of ik me wel ging redden na de pauze. Gelukkig had mijn klas skateboardles na de pauze waardoor er nog meer 45 minuten overbleven om te vullen. Ik heb vrijdag mijn complimentenspel aan Elaine gegeven om te laten lamineren. Deze heb ik van de week gekregen en dit heb ik dus gedaan met de kinderen. Ze waren wat lacherig aan het begin, omdat dit anders is dan alle andere spellen die ze hebben. Ze denken goed na over hun keuze en kunnen ook verwoorden waarom ze deze keuze maken. Toen we klaar waren heb ik van alle jongens een foto gemaakt met hun complimenten. Edwin vroeg me zelfs of we dit spel morgen (vrijdag) weer konden spelen. Ik heb toen gezegd dat ik het Elaine zou vragen.
De enige die niet mee wilde doen was Vuyo. Ik heb het eerst geëist, maar omdat deze kinderen vrijwillig naar school komen wil ik hem niet wegjagen, dus hoefde hij niet mee te doen.
Na het spel zat Vuyo te tekenen en kleuren terwijl de andere jongens domino gingen spelen. Ik ben naar Vuyo gaan zitten en geprobeerd wat met hem te praten, maar er kwam niets uit. Als ik iets grappigs zei, reageerde hij hier wel op met een grote lach. Ik wil graag tot hem doordringen en hem helpen, maar dit moet met kleine stapjes en ik mag niet forceren anders leert hij niets!

Gisteren was Elaine er weer. Aan de ene kant was ik er blij om, maar aan de andere kant zou ik ook wel een keer een ochtend zonder Elaine willen doorbrengen om te zien hoe de jongens dan zouden reageren op mij als ik sommen op het bord zou schrijven of een taalopdracht geef. Ik hoop voor mij dat ik deze kans nog krijg.

Vandaag is het zaterdag en ben ik erg vroeg opgestaan. Het voetbalteam van de jonge jongens van Learn to Live hadden een voetbaltoernooi. Ik wilde graag mee, omdat ik de jongens dan in een andere omgeving leer kennen. Ik heb een paar foto’s gemaakt en de jongens hebben heel veel foto’s gemaakt, dus geniet ervan op picasaweb.google.nl/plienweijs.
Deze dag was heerlijk! Ik heb lekker met de jongens kunnen dollen en zij hebben de tijd van hun leven gehad! Ookal hebben ze alle wedstrijden verloren, op één gelijkspel na, ze blijven lachen en genieten van elkaar en van de zon!

Mijn plan voor een volgende les is de jongens iets te leren over óf de geschiedenis van Zuid-Afrika en Nederland óf over District Six. Ik heb vernomen dat ik waarschijnlijk meer weet over Kaapstad dan de kinderen dus ik wil ze wat leren over Kaaptad. District Six is een wijk van Kaapstad waar vroeger veel verschillende soorten mensen woonden. Het was een arme wijk en er was veel criminaliteit. Op 11 februari 1966 werd de wijk omgedoopt tot een whites-only area. De bewoners protesteerden en uiteindelijk heeft de regering met buldozers de boel platgegooid. Het stuk land was tot nu een leeg stuk land. Het wordt nu langzaamaan teruggegeven aan de oud-bewoners, maar daarvoor is het al te laat!
Dit lot had de Bo-Kaap eigenlijk ook, maar omdat de band tussen de bewoners hechter was dan in District Six is Bo-Kaap overeind gebleven. Als Bo-Kaap ook platgegooid was, had ik nu niet in het huis gezeten waar ik nu zit!

Ik begin ondertussen mijn lieve vriendje en mijn lieve familie een beetje te missen. Vooral de kusjes en knuffels van Leon en de thee en gesprekken met mijn muttie! Gelukkig is hier genoeg thee en genoeg mensen om mee te kletsen en te knuffelen (échte kusjes heb ik (nog) niet gehad).
Wat ik dan weer niet mis is het poetsen… Ik heb namelijk een fantastische schoonmaakster genaamd Agnes en ik wil haar GRAAG meenemen naar Nederland. Iedere week een schoon bed, iedere week een schone badkamer, woonkamer en keuken. Fantastisch toch!

  • 18 September 2010 - 15:39

    Kimberly:

    Wie wil nu niet een schoonmaker toch?
    Heb je al wel lessen gegeven in het bijzijn van Elaine of nog helemaal niet?

    Tot de volgende keer!

    Groetjes!

  • 18 September 2010 - 18:19

    Pap:

    doet die muttie thuis nie schon make?

  • 18 September 2010 - 19:26

    Mam:

    hoi meisie,

    Ik begin het lekker kletsen met een kannetje thee ook wel te missen hoor.
    Zal straks weer wennen zijn als je weer terug bent "dat poetsen"!!

    veel liefs, Mam

  • 18 September 2010 - 20:08

    Anita:

    Hee paulien,

    zo te zien vermaak jij je goed. Gaat het lesgeven ook de goede kant uit. Geniet er nog van het is zo voorbij.

    gr. anita

  • 19 September 2010 - 10:15

    Silvia Schoofs :

    meid wat heb jij het naar je zin daar, dat kun je opmaken uit de verhalen die je verteld. ook weet je je vrije tijd heel goed te benutten en dat moet ook want het valt niet mee om deze jongens zo te zien en je wilt ze heel graag helpen maar dat gaat niet op stel en sprong, je weet geduld is een schone zaak. hier begin ik je gezelligheid ook wel een beetje te missen maar dat maken we straks weer helemaal goed, dan kunnen we weer knuffelen. meid ga zo door want ik weet dat je je er voor 1000% voor inzet dus dat zit wel goed, heel veel dikke kusjes en geniet van de werkzaamheden van agnes want dat moet je straks in holland missen meid,

  • 19 September 2010 - 14:54

    Truus:

    Paulien,
    Je lijkt al zo goed ingeburgerd, dat je taalgebruik Zuid-Afrikaanse trekjes begint te vertonen.

  • 19 September 2010 - 15:14

    Ik:

    Ik lees mijn blog ook niet meer na, daar kan het ook aan liggen! :P

  • 27 September 2010 - 16:56

    Lennie:

    Heej Plien!!!

    Als je die schoonmaakster meeneemt mag ik haar dan 1dag in de week lenen?

    Super dat je een keer alleen les hebt gegeven en dat et goed ging!!!

    Wij missen je hier ook (ander siig ikke haha)

    Liefs Kus en een dikke knuffel

    je vriendinnetje

  • 28 September 2010 - 11:31

    Ger V Deijnen:

    Paulien, wat heb jij een super tijd daar. Weet je zeker dat je terug wil komen? Ben echt wel jaloers!!! Erg leuk om jou verhalen te lezen en de foto's spreken voorzich...Wat een mooie dingen heb jij gezien. Ik denk dat de leerlingen jou wel heel erg gaan missen, want ook die hebben een super tijd met jou. Ik blijf je volgen, nog heel veel plezier en geniet ervan....het is sneller voorbij als dat je denkt. Liefs Ger.

  • 29 September 2010 - 09:41

    Joze:

    Hoi Paulien.
    Volgens mij heb jij het daar wel naar je zin. Het verhaal is mooi om te lezen,en de foto's zijn ook geweldig mooi.
    Geniet er nog maar van.

    Groetjes Fam Hubers

  • 30 September 2010 - 09:58

    Patricia:

    Jeetje Plien! Echt supervet allemaal! Ik wil oooook!! Maar geniet ervan meis, je verdient t!

    Kus! <3

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2010

Nog even…

12 Oktober 2010

Doceren en festivals bezoeken: m'n favo bezigheden

29 September 2010

Elk diertje z’n pleziertje

18 September 2010

Mijn fantastische jongens

13 September 2010

Moe, maar toch vol energie
Paulien

Actief sinds 01 Aug. 2010
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 24413

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2010 - 04 November 2010

Mijn eerste reis

16 Oktober 2012 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: