Ik wil ook lesgeven!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Paulien Weijs - WaarBenJij.nu Ik wil ook lesgeven!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Paulien Weijs - WaarBenJij.nu

Ik wil ook lesgeven!!

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg Paulien

08 September 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een heerlijk weekend ben ik weer lekker aan het werk gegaan op Salesians. Maandag was een erg ‘oulik’ dag voor mij. Er waren deze dag veel kinderen in de klas, omdat de groepen van Alma en Lungi opgedeeld werden onder de andre vier klassen. Dit omdat deze docenten maandag niet aawezig waren. Blijkbaar is Alma bijna altijd afwezig, dus haar klas wordt vanaf nu altijd opgedeeld. Vanaf nu hebben Elaine en ik een paar kinderen erbij, maar ook een vrijwilliger (Jana), dus het wordt steeds gezelliger! Ik heb sinds maandag echt het gevoel dat IK iets beteken voor de kinderen. Ik heb het gevoel dat ze iets van me leren.
Helaas gebeuren er ook dingen op deze school die niet zo leuk zijn. Zo is er vorige week donderdag een telefoon gestolen van een van de vrijwilligers, zijn er kinderen die op school lijm snuiven en wordt er gepest.
Toch heb ik veel momenten dat ik geniet van deze kinderen en van het Afrikaans. Wanneer Elaine Afrikaans spreekt kan ik het bijna verstaan. Ik weet waar ze het over heeft en wat ze van de kinderen wil, maar zodra de kinderen Afrikaans terug praten versta ik er geen drol meer van. Zelfs als de kinderen Engels praten vind ik het soms moeilijk ze te verstaan (dit heeft te maken met de uitspraak van het Engels hier en de uitspraak van de kinderen zelf).
Wanneer de kinderen aan het werk zijn, ben veel aan het schrijven. Ik schrijf over wat er gebeurt, wat kinderen zeggen enz. De lessen gaan hier echt anders dan in Nederland. Ik heb vandaag voor het eerst een les gezien waarin Elaine echt iets uitlegde aan de kinderen. Hierbij eiste ze wel totale stilte en oplettendheid. Dat vond ik erg mooi om te zien. Ik kreeg echt kriebels. IK WIL OOK!

Ik heb vandaag ook een computerles voor de oudere jongens bijgewoond. Een echte les is het niet, want de jongens zitten achter de computer om hun cv te schrijven en als ze hulp nodig hebben, vragen ze hierom. We zaten daar vandaag met vier jongens (meestal zijn het er meer) en vier vrijwilligers, dus we hebben met z’n vieren gezellig zitten kletsen! We hebben vandaag maar afgesproken dat Liza en ik de woensdag bij die klas zitten en Jana en Marlika op dinsdag. Dan hebben we allemaal een extra middagje vrij! Erg belangrijk!

Vandaag gingen een aantal kinderen weg om te gaan trainen voor het sokker. Er komt een wedstrijd aan en volgende week gaan ze iedere dag weg om te trainen. Het is erg leuk, want de kinderen zien er super leuk uit in hun voetbaltenue. Ik heb er helaas nog geen foto van genomen, maar die komen vast nog wel! Volgende week ga ik zeker een keertje mee om te kijken naar de training. 18 september is de eerstvolgende wedstrijd en daar wil ik eigenlijk wel bij zijn, dus dat ga ik regelen!

Vanavond ga ik gezellig met mijn huisgenoten naar de film (Salt). Dat kost hier gewoon maar €2. Super relax!

  • 08 September 2010 - 15:42

    Anne V Hees:

    Leuk verhaal, Paulien!
    Ik geloof meteen dat je de kriebels krijgt. Je ziet dan allerlei dingen die jij ook wilt doen en dingen die je anders zou willen doen.
    Hoop voor je dat je snel zelf aan de slag mag!

    Goed te lezen dat je steeds meer het gevoel hebt dat JIJ iets kunt betekenen daar, dan zit je daar ook veel lekkerder in je vel.

    Het komt helemaal goed met jou daar, veel succes met alles!

    Liefs, x

  • 08 September 2010 - 17:44

    Truus:

    Paulien,
    Je schrijft dat je de kinderen moeilijk verstaat. Ik ben erg benieuwd of ze jou verstaan?
    Had je al een Lesidee? Misschien kun jedat voorleggen aan Elaine.
    Truus

  • 08 September 2010 - 19:25

    Lennie:

    Als je zo doorschrijft en nog meer van die mooie foto's maakt en post dan kom ik naar je toe!!!!

    Haha....mn reis verlangens beginnen wel steeds meer te groeien nu ik dit alles zo zie en lees. Dus hoop dat er binnenkort een keer een goede kans in zit voor mij.

    Verder heel leuk dat je echt zin hebt om daar les te geven en echt iets te betekenen. Hoop dat je die kans krijgt.

    Hou van je Lieverd!!

  • 10 September 2010 - 09:10

    Joep Bogers:

    Ha Plientje, leuke reisverslagen zeg, ik wens je nog heel veel plezier daar zo, groetjes Joep

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2010

Nog even…

12 Oktober 2010

Doceren en festivals bezoeken: m'n favo bezigheden

29 September 2010

Elk diertje z’n pleziertje

18 September 2010

Mijn fantastische jongens

13 September 2010

Moe, maar toch vol energie
Paulien

Actief sinds 01 Aug. 2010
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 24414

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2010 - 04 November 2010

Mijn eerste reis

16 Oktober 2012 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: